Bejelentés


Rajztanár Mindenféle a művészetekről













Reneszánsz

reneszánsz”
francia szó, újjászületést jelent

A művészek a valóság hiteles bemutatására törekednek.
Behatóan tanulmányozzák az emberi test felépítését, a dolgok térbeli tulajdonságait, magát a teret. Kidolgozzák a térbeli kapcsolatok rögzítésének pontos módszerét, a perspektíva szerkesztési szabályait.

Korszakai:

Trecento14. század vagyis 1300-as évek) – proto-reneszánsz (elő reneszánsz): csak az irodalomban jelenik meg. A többi művészeti ágban még gótika uralkodik.

Quattrocento 15. század 1400-as évek) – kora-reneszánsz: törekvés a tökéletesnek tartott antik művészet színvonalának az elérésére, minden művészeti ágban. 1480-tól érett reneszánsz.

Cinquecento 16. század 1500-as évek) – eléri, sőt meghaladja az antikvitás színvonalát. 1520-1600. között: késő reneszánsz, ill. manierizmus: a reneszánsz harmónia felbomlása, formanyelvének modorossá válása (maniera: modor)


A reneszánsz építészet

Példaképei ebben is az antik római alkotások.
- zárt hatású
- befejezettség nyugalmát árasztó
- kiegyensúlyozott tömegformák
- vízszintes irány hangsúlyozása
- nyugodt egyensúly
- egyszerű szépség
- vonalak és tömegek harmóniájának kutatása
- tiszta felépítés, szimmetria
- centrális alaprajz
- (központos, görögkereszt vagy kilencosztású)

világi építészet:
palazzo
- itáliai városi palota
- vízszintesen tagolt
- vízszintes párkánnyal záruló
- egyszerű tömbszerű, zárt épület
- központi udvar köré szerveződik
- homlokzatot nyers kővel (rusztika), vagy négyszögű, faragott kővel (kváderkő) díszítik
- alkalmazzák a félemeletet (mezzanin) az alacsonyabb, alárendelt helyiségek céljára, kis ablakokkal
- falból kiugró pillért lábazattal és fejezettel (pilaszter)
- függőleges falsáv (lizéna)

Díszítő elemek:
- balusztrád (kőbábos korlát)
- párkány feletti mellvédszerű fal (attika)
- gyámkő, vagy konzol, (falba illesztett, abból merőlegesen előreugró tartóelem)
- akantuszlevelek
- puttók (pufók, csupasz gyerekek)
- stukkó (gipsz) díszítések
- gazdag koronapárkányok
-Palladio-motívum
- sgraffito (színes vakolatkéreg réteges kikaparásával díszítenek)
- mázas terrakotta (majolika)


Filippo Brunelleschi (1377–1446)
 *Ospedale Degli Innocenti, Firenze (Lelencház)1442-1445
 * Santa Maria del Fiore-dóm kupolája
 *San Lorenzo-templom
 *Pitti-palota

Leon Battista Alberti (1404–1472)
 *Rucellai-palota
 *Santa Maria Novella-templom homlokzata Firenze
 *San Andrea-templom, Mantova

Donato Bramante (1444–1514)
 *Tempietto1502-1512
*Vatikáni palota( Róma)

Michelangelo Buonarroti (1475–1564)
 *Bibliotheca Laurenziana
 *Szent Péter-székesegyház kupola

Andrea Palladio (1508–1580)
 *Teatro Olimpico, Róma


Franciaország reneszánsz építészete

egyházi építészet részaránya elhanyagolható - legfontosabb feladat a kastély

Jellemzője:
- meredek hajlású, sokszor díszes kéményekkel gazdagított magas tető
- főpárkány fölé emelkedő, oromzatos tetőablakok

Loire vidéke- - blois-i kastély
-Louvre-palota
-Fontainebleau-i kastély


Szobrászat

- emberi test és a természet
- aktábrázolás
- emberi világi érzésvilág jelenik meg (aránytanok, anatómia)
- együtt jelenik meg a szépség és öntudat
- egyéni jellemábrázolás
- a távlattani törvények
- ló és lovas egységes mozgása
- relief, mint önálló szobrászi műfaj

 Lorenzo Ghiberti (1378–1455)
*a firenzei Battistero /Keresztelőkápolna/ két kapuja (Porta del Paradiso) 
*Donatello (1386–1466)

*Dávid, Firenze
*Gattamelata lovas szobra, Padova
Luca della Robbia (~1399-1489)
Jacopo della Quercia (1374–1438)
*San Petronio-templom kapudombormű, Bologna
Andrea del Verocchio
(1436–1488)

*Dávid, Firenze
*Colleoni lovas szobra, Velence
Michelangelo Buonarroti (1475–1564) *Pieta, Róma
Dávid, Firenze
*Mózes, Róma
*Mediciek síremléke, Firenze


A reneszánsz festészete

- emberi szépség
- részletekig ható megfigyelés
- táj és ember összhangja
- belső élmények az arcon és a testtartásban is tükröződnek
- perspektívavonal (a közeli vonal erőteljesebb, a távolabbi halványabb.)
- levegő (az ég színe a levegőt/párát elszínezi, a távoli hegy, épület színét módosítja)
- színperspektíva (a közeli szín telített, a távoli tompa.)

Domenico Ghirlandaio(1449–1494)
*Mária születése 1486-90. Freskó
*Nagyapa és unokája 1480
Fra Filippo Lippi(1406 k.–1469)
*Madonna a gyermekkel
*Madonna a gyermekkel és angyallal Sandro Botticelli(1444/5–1510)
*Tavasz
*Vénusz születése
Andrea Mantegna (1431-1506)
*A halott Krisztus siratása
*Szent Sebestyén vértanúsága
Leonardo da Vinci (1452–1519)
*Utolsó vacsora
*Mona Lisa
*Szent Anna harmadmagával
Raffaello Santi (1483–1520)
*Athéni iskola
*Mária eljegyzése
Michelangelo Buonarroti(1475–1564)
*Sixtus-kápolna mennyezetfreskói
*Ádám teremtése részlet a Sixtus-kápolna mennyezetfreskójáról
*Tiziano Vecellio (1488/90–1576)

*Urbinói Vénusz
*Adógaras
Giovanni Bellini (1430 k.–1516)
*Leonardo Loredan doge











Ingyenes honlapkészítő
Profi, üzleti honlapkészítő
Hirdetés   10
Végre értem amit angolul mondanak nekem, és megértik amit mondok.

KÖSZÖNÖM NOÉMI!